Eerste tekenen van burn-out

Wie kent het niet? De continue stroom van informatie die je gewild en ongewild tot je neemt, waardoor je het idee krijgt dat je constant bij moeten blijven om nog mee te kunnen tellen. Ook de social media worden genoemd als bron van stress: het lijkt alsof je mee moet gaan in deze stroom en daar het is nog niet zo gemakkelijk om hier mee om te gaan.

Daarnaast wordt een hoge werkdruk vaak genoemd als oorzaak van een burn-out , evenals het feit dat je het idee kan krijgen dat je in de huidige samenleving steeds sneller moet reageren op alle ontwikkelingen.

Burnout zorgt voor lichamelijke en geestelijke uitputting

Mensen die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de neiging hebben tot perfectionisme hebben er meer kans op. Een burn-out is niet niks: het zorgt voor totale lichamelijke en geestelijke uitputting. Normale handelingen zoals een boek lezen, een boodschap doen of op visite gaan lukt dan niet meer. Je gaat twijfelen aan je kwaliteiten. Niet alleen op het werk, maar ook in de privésfeer. Heeft iemand een burn-out, dan kan het maanden of zelfs jaren duren voordat hij of zij weer is hersteld.

Aan een burn-out gaat vaak een lange periode vooraf  van ongezonde stress en onvoldoende ontspanning. Een beetje stress is niet erg; dit kan helpen om beter te presteren. Neemt de stress echter niet af en is er onvoldoende tijd om te kunnen herstellen, dan spreken we van ongezonde stress. Het is heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren en de signalen niet te negeren.

Psychische burn-outsymptomen:

  • Concentratieverlies
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Gevoelens van paniek
  • Jezelf snel ergeren
  • Gevoel van machteloosheid en controleverlies
  • Opgejaagd gevoel
  • Neerslachtig
  • Nergens zin in
  • Gevoelens van onzekerheid

Lichamelijke burn-outsymptomen

    • Constante moeheid
    • Slapeloosheid
    • Gevoel van uitputting
    • Pijn in de spieren
    • Nek- en schouderpijn
    • Energieloze stem
    • Hoge ademhaling
    • Vergeetachtigheid
    • Geen of weinig zin in seks
    • Snel moe of grieperig
    • Hoge hartslag
    • Hoge bloeddruk

Een burn-out kan erg heftig zijn. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je directe omgeving. Het herstel kan lang duren. En uiteraard wil je een burn-out liever voorkomen dan genezen.  En voorkomen kan alleen wanneer je weet op welke signalen je moet letten én weet hoe je met deze signalen om kan gaan. Daarom is het van groot belang dat men in staat is de eerste tekenen van een burn-out te herkennen.

Burn-out na een lange tijd van stress

Vaak hoor je dat iemand plotseling volledig is uitgeschakeld door een burn-out. Vaak blijken er achteraf al vele signalen geweest te zijn dat het niet goed ging en dat er sprake was van stress. Hoe langer die stress echter aanhoudt, hoe groter de kans op een burn-out is. Op een gegeven moment kan het lichaam de stress namelijk niet langer aan en wordt deze chronisch.

Verschillende waarschuwingssignalen

Er zijn dus eigenlijk best veel signalen die ons kunnen waarschuwen voor een dreigende burn-out. Wat het lastig maakt is dat ieder mens anders is en dat een burn-out bij iedereen anders kan verlopen. Ook de waarschuwingssignalen kunnen dus verschillen. Toch is bovenstaand rijtje van mogelijke symptomen handig voor iedereen. Al is het alleen maar om af en toe even stil te staan bij de eigen situatie en mogelijke risico’s. En bedenk daarbij dat er tal van signalen mogelijk zijn die duiden op een burn-out. Het zal daardoor makkelijk om de tekenen te herkennen voordat het uit de hand loopt. Want een burn-out voorkomen is nog altijd beter dan genezen!

Kennismaken?

Ik ben Agnes Jaspers, werkzaam als Wandelcoach en Mindfulnesstrainer. Ervaringsdeskundige van diverse levensmotto’s zoals echtscheiding, verlies, diabetes en een burn-out. Ik weet wat het is om steeds opnieuw met vertrouwen het levenspad te vervolgen en opnieuw keuzes te maken. Bij mij ben je aan het juiste adres als je last hebt van stressgerelateerde en burn-out klachten. Ik weet als geen ander dat dit geen makkelijk proces is waarbij het fijn is als je met regelmaat een zetje in de goede richting krijgt en diegene snapt wat jij ervaart en waar je tegenaan loopt. Graag wil ik jou laten ervaren hoe het is om in de natuur aan de slag te gaan met jouw vraagstuk in de vorm van Wandelcoaching of Mindfulness waarbij je stap voor stap de weg naar verandering in zal slaan. Hierbij nodig ik je uit contact met mij op te nemen, samen bekijken we de mogelijkheden die voor jou passend zijn.

  • wandelcoaching
  • mindfulness

Heb je dit artikel al gelezen?

  • https://www.natuurlijklooppad.nl/diabetes/leef-op-automatische-piloot-hier-waardevolle-tip-om-los-laten

About Agnes Jaspers

Ik ben Agnes, de drijvende kracht achter Natuurlijk Loop Pad. Ik heb een grote passie om mensen te helpen in hun kracht te staan. Een van mijn specialismen is diabetescoaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *