Diabetes en eetbuien

Eetbuien tijdens een hypo: diabetes

Heb jij diabetes en last van eetbuien?

  • Herken je het gevoel eens even helemaal los te willen gaan met eten?
  • Ook wel eens stiekem alle kasten doorgegaan en je volgestopt met koek en snoep?
  • Tijdens een hypo het gevoel dat je maag een bodemloze put is en je kunt blijven eten?
  • Na de eetbui je volgevreten en futloos voelen en balen als een stekker?
  • De glucosewaarden hierdoor uit balans waardoor je je nog vervelender gaat voelen?

Eetbuien, behoefte aan meer

In de afgelopen 20 jaar met mijn diabetes heb ik regelmatig last van eetbuien gehad, met name tijdens een hypo. Vaak begon ik keurig met een glas jus d’orange en een plak ontbijtkoek of een sultana, maar na dit gegeten te hebben ontstond er vaak een enorme behoefte aan meer.

Onverzadigbaar gevoel

Een onverzadigbaar gevoel van te moeten eten en kauwen en daar gaf ik dan aan toe met alle gevolgen van dien. Het gaf een gevoel dat ik dan de toestemming had om het te doen en deed het dan ook, onbeperkt. Daarna ging ik gewoon weer door waar ik mee bezig was.

Schommelende glucosewaarden

Daarnaast had ik een paar keer per jaar zomaar een dag geen diabetes een soort van ontkenningsdag. Ik at gewoon een keer die pizza en nam extra insuline, ik nam ook nog een lekker toetje en nam nog weer wat extra insuline.

En natuurlijk was mijn glucosewaarde één of meerdere dagen van slag en was ik weer druk bezig om het in het gareel te krijgen.

Vreetbuiten tijdens hypo met diabetes

Wat gebeurt er tijdens een hypo?

Wat gebeurde er nu waardoor ik ineens zoveel wilde eten? Bij een hypo is het goed te verklaren, je lichaam schreeuwt om koolhydraten, je gaat bibberen en zweten, en dit signaal kun je ook niet negeren dat zou niet goed zijn.

Maar in het geval van het doorgaan met eten tijdens een hypo of zomaar een hele dag alles eten is het anders. Iemand met diabetes is 365 dagen per jaar, 24 uur per dag bezig met voeding, en dan is het niet zo vreemd om de behoefte te hebben om even alles op het gebied van eten te willen loslaten. Je wilt er dan echt even helemaal los van zijn.

Hoe ga je hier mee om?

Ik heb een aantal handige tips voor je op een rij gezet

  • Ik zorg dat ik altijd lekkere gezonde zoete dingen in huis heb en ook bij me heb voor de hypo’s. Zo ben ik bijvoorbeeld dol op gedroogde abrikozen en cranberries.
  • Na het eten van de abrikozen en het drinken van een glas sap blijf ik even rustig zitten en geef ik mijn lichaam te kans om de suiker te verwerken en zeg tegen mezelf dat ik nu niet meer nodig heb.
  • Ik ben me er nu bewust van dat ik de hypo gebruik om meer en verkeerde dingen te eten. Nu ik dit weet, kan ik daar beter op sturen
  • Ik geef mezelf toestemming om incidenteel mijn boekje te buiten te gaan en echt iets lekkers te eten, maar omdat ik dit plan kan ik mij ook beheersen en de consequenties beter overzien. Door mezelf deze ruimte te geven is de behoefte tijdens de hypo’s minder.
  • Ik weet dat ik iedere dag opnieuw kan beginnen “Every morning is a chance at a new day”.

Omgaan met je diabetes

Ik hoop dat bovenstaande tips je kunnen helpen om anders om te gaan met de diabetes, mij heeft het in ieder geval goed geholpen. Neem je tijd, stap voor stap en heel bewust. En besef je kunt iedere dag opnieuw kiezen, gun jezelf deze ruimte!

Gerelateerde artikelen

Heb je een vraag over hoe je om kunt gaan met diabetes tijdens je vakantie? Laat gerust een reactie achter!

About Agnes Jaspers

Ik ben Agnes, de drijvende kracht achter Natuurlijk Loop Pad. Ik heb een grote passie om mensen te helpen in hun kracht te staan. Een van mijn specialismen is diabetescoaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *