Hoe mindfulness je helpt bij diabetes?

Mindfulness en diabetes
  • Wil je leren de diabetes de juiste aandacht te geven?
  • Wil je tools voor de moeilijke diabetesmomenten?
  • Wil je leren bewust om te gaan met stressmomenten, waardoor je keuzes kan creëren?
  • Herken je jezelf in sombere en angstige gevoelens?
  • Zou je meer balans willen tussen de aandacht voor diabetes en alle andere mooie momenten in het leven?
  • Wil je mindful leren omgaan met de diabetes zonder urenlange meditaties?

Wanneer je te maken hebt met diabetes ben je de hele dag bezig met juiste keuzes te maken om de bloedglucosewaarden op peil te houden.

Dit kan stress, vermoeidheid en somberheid en zelfs depressies opleveren. Wanneer je mindfulness integreert in je leven kan je deze minder positieve gevoelens verminderen en leer je beter en bewuster keuzes te maken.

Meer kans op een depressie met diabetes

Helaas is gebleken dat mensen met diabetes twee keer zoveel kans hebben op het ontwikkelen van een depressie als mensen zonder diabetes.

Uit het onderzoek van Annika Tovote van het UMC Groningen blijkt dat je een depressie kunt voorkomen met mindfulnesstraining.

grootblok2

Minder angst en depressieve gevoelens

Het blijkt dat mindfulnes zorgt voor minder depressieve gevoelens, angst en diabetesgerelateerde stress bij mensen met diabetes die somberheidsklachten hebben.

Mindfulness leidt ook op de langere termijn tot een beter ‘diabetesmanagement’ en draagt daarmee bij aan verbetering van de gezondheid: stabielere glucosewaardes en vermindering van psychosociale stress.

Aandacht in het hier en nu

Mensen met diabetes hebben vaak last van nare gevoelens, zoals somberheid, depressiviteit, angst en stress. Mindfulnesstraining helpt je hierbij.

Je leert met mindfulness je aandacht te vestigen in het hier en nu en daarnaast wordt er geoefend om met een nieuwsgierig blik, zonder oordeel, zonder streven en met vertrouwen, geduld compassie en open instelling de gedachten en gevoelens er te laten zijn.

Bewezen effect mindfulness

Zowel uit het onderzoek van Annika Tovote van het UMC Groningen als uit het onderzoek van Jenny van Son van de Universiteit van Tilburg is het effect bewezen van mindfulness bij diabetes.

Dat is mooi en geeft mensen met diabetes de ruimte en keuze om hier op deze manier aan te werken.

Mijn ervaring: Mindfulness en diabetes

Sinds 1996 heb ik diabetes type 1 en in de afgelopen jaren zijn er regelmatig moeilijke momenten geweest, waar ik graag deed alsof ik geen diabetes had.

Bijvoorbeeld de hypo’s die ik kreeg na het urenlange werken in de tuin, waarbij het lichaam snakt om voedsel is een voorbeeld waarbij het niet zo gemakkelijk is om bewust een keuze te maken, de behoefte van het lichaam is dan heel sterk. (Lees ook: diabetes en eetbuien)

Het gevaar bestaat om daar aan toe te geven, en de koektrommel leeg te eten (wat ook regelmatig is gebeurd!). Daarna kon ik het natuurlijk bezuren, want dit resulteerde in een bloedsuiker die alle kanten op gaat, en daarbij het vervelende gevoel dat je de hele koektrommel hebt leeggegeten en het dus ook niet goed is voor het gewicht.

Mindful leven met diabetes

Wanneer je dan zoals ik geleerd hebt om ‘mindful’ met dit soort situaties om te gaan, zie je wat de patronen zijn waar je in vervalt die niet goed voor je zijn.

Door het herhalen van de oefeningen en niet te oordelen over het resultaat maar met compassie naar jezelf te kijken leer je dat er betere manieren zijn om met dit soort situaties om te gaan.

Door het moment heel bewust te beleven, leer je dat er keuzes zijn om hiermee om te gaan.

Mindfulnesswandeling Drenthe

Balans, tijd en ruimte in jouw leven

Door het beoefenen van mindfulness kan ik de diabetes beter de aandacht geven die het nodig heeft, waardoor de waarden meer in balans zijn en ik tijd en ruimte heb voor de mooie dingen in het leven.

Mindfulness zonder langdurige meditaties, maar gewoon tijdens de dagelijkse momenten.

Geen langdurige meditaties, wel in het moment

Inmiddels heb ik gemerkt dat mindfulness niet alleen maar langdurige meditaties hoeft te betekenen, alhoewel ook dat erg prettig kan zijn. Maar voor mij zit de kracht in het mindfulness uitvoeren van allerlei dagelijkse taken/momenten.

Door in deze dagelijkse momenten de mindfulness te integreren wordt het onderdeel van je leven:

  • Bij het opstaan
  • Bij het tandenpoetsen
  • Bij de maaltijd
  • Tijdens het strijken
  • Tijdens de hond uitlaten

Mindfulnesswandelingen

Maar zeker ook tijdens een wandeling in de natuur in groepsverband, met elkaar verbonden in de wandeling, maar ieder met zijn eigen gevoelens en gedachten, waarbij er zeker ook tijd en ruimte is voor reflectie.

Een mindfulnesswandeling in de natuur waarbij je de zintuigen volledig kunt openen, waar je talloze oefeningen kunt doen zowel, lopend, zittend, liggend en staand.

Ook een heel belangrijke oefening voor mensen met diabetes is het mindful eten ook dit kun je oefenen zowel thuis als in de natuur.

Wandelen met volle aandacht

En het mooie van een mindfulnesswandeling is, je hoeft niets, je loopt jouw eigen pad uiteraard onder begeleiding waardoor je de aandacht volledig op jezelf kan richten.

Mocht je na dit artikel nog vragen/opmerkingen hebben of geïnteresseerd zijn in een mindfulnesswandeling? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Interessante artikelen

Ik gun het je door het beoefenen van mindfulness dat je de diabetes beter de aandacht geven die het nodig heeft, waardoor je meer tijd en ruimte hebt voor de mooie dingen in het leven!

 

About Agnes Jaspers

Ik ben Agnes, de drijvende kracht achter Natuurlijk Loop Pad. Ik heb een grote passie om mensen te helpen in hun kracht te staan. Een van mijn specialismen is diabetescoaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *