Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten en dieet voor diabetes patienten

Koolhydraten zijn zetmeel en suikers. Ze zitten in heel veel voedingsmiddelen. Je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker. Je hebt ze dus nodig om te leven, maar je kunt wel kiezen hoeveel koolhydraten je eet, en welke soort.

Koolhydraten zitten in alles waar suiker of zetmeel in zit. Dus bijvoorbeeld in brood, pasta aardappels, rijst, erwten en bonen, melk, fruit, snoep, koekjes, en chips.

Je darmen veranderen koolhydraten in glucose. Dat komt in het bloed als bloedsuiker en dat is de brandstof voor je lichaam. Maar als je diabetes hebt, blijft er te veel bloedsuiker in het bloed zitten. De bloedsuikerspiegel is dan te hoog.

Koolhydraten tellen

Mensen met diabetes gebruiken medicijnen om de bloedsuiker goed te houden. Vaak moet je dan ook bijhouden hoeveel koolhydraten je eet. Het aantal koolhydraten staat op etiketten van etenswaren. Het is goed om koolhydraten zoveel mogelijk te verdelen over de dag.

Wat zijn koolhydraten?

Snelle en langzame koolhydraten

Sommige koolhydraten worden sneller omgezet in bloedsuiker dan andere. Er zijn dus ‘snelle’ en ‘langzame’ koolhydraten. Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter. Want als je bloedsuiker snel stijgt en daarna weer snel daalt, krijg je veel pieken in je suikerspiegel en dat is niet goed.

Bijvoorbeeld: in een eierkoek zitten evenveel koolhydraten als in een volkoren boterham. Maar in een eierkoek zitten vooral snelle suikers. Daarvan krijg je een hogere en snellere piek in je bloedsuiker en dat is niet gezond. Kies dus liefst voor eten met langzame koolhydraten, en niet al te grote porties.

Langzame (goede) koolhydraten:

  • zilvervliesrijst
  • volkoren pasta
  • volkoren brood
  • havermout
  • couscous
  • groenten
  • peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen
  • appel
  • sinaasappel
  • magere melk
  • magere yoghurt

Snelle (slechte) koolhydraten:

  • suiker
  • snoep
  • chips
  • vruchtensap
  • honing
  • gebakken aardappels
  • alles met wit meel, witte pasta en witte rijst

Voordeel van langzame koolhydraten: vezels

In langzame koolhydraten zitten veel vezels. Vezels verminderen niet alleen de bloedsuikerpieken, maar ze geven ook snel en lang een verzadigd gevoel. Daardoor ga je minder snel tussen de maaltijden door snacken.

Koolhydratentellers

Er zijn diverse websites en apps waar je de koolhydraten in de voedingsmiddelen kunt terugvinden:

About Agnes Jaspers

Ik ben Agnes, de drijvende kracht achter Natuurlijk Loop Pad. Ik heb een grote passie om mensen te helpen in hun kracht te staan. Een van mijn specialismen is diabetescoaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *